Algemeen
Een online event is een evenement waarbij de content (informatie, kennis, motivatie etc.) in een digitale omgeving wordt gedeeld. Inclusief mogelijkheden tot activatie en onderlinge interactie. Een online event kan zowel live worden gestreamd met de online aanwezige doelgroep, als vooraf opgenomen en uitgezonden als een tv-programma. Ook in deze laatste situatie is het toch mogelijk om interactie te hebben met het kijkende publiek.
Uw partner in het online event landschap
Net als bij een live event kost het organiseren van een online event tijd. De vorm waarin je de content aanbiedt is anders, maar de voorbereidingen zijn nagenoeg hetzelfde. En wellicht nog wel iets meer omdat je niet in alle fases kunt terugvallen op ervaringen bij live events. Een online event vraagt om andere expertise en een andere benadering. Hierbij onderstrepen we het belang van een partner die u de weg kan wijzen in het online event landschap. Transparant kan adviseren welke routes er te bewandelen zijn. En, niet onbelangrijk, u ook van A-Z kan ontzorgen. Om samen met u het maximale resultaat te behalen.
Vraagstukken bij het organiseren van een online event:
- Bedenk vooraf goed waarom je iets wil organiseren, wat is de aanleiding?
- Welke middelen wil je inzetten om je doelgroep te bereiken en waarom?
- Bepaal vooraf meetbare doelstellingen en laat deze leidend zijn in de organisatiefase.
- Zorg voor een gevarieerd en aantrekkelijk programma. Wat wil de doelgroep weten, hoe wil je daar antwoord op geven, welke boodschap wil je ze meegeven? Uiteindelijk wil je natuurlijk dat ze aan het eind denken ‘Dit had ik niet willen missen’ of ‘De volgende keer ben ik er zeker (weer) bij!’
- Hoe zorg je ervoor dat de doelgroep blijft kijken en niet voortijdig uitcheckt. Dus welke interactieve tools zet je in zodat de doelgroep zich betrokken en gehoord voelt. En welke invloed geef je de doelgroep daarmee op het verloop van het programma.
- Welke beleving laat je de toehoorders laten meemaken?
- Naast een goed programma is techniek een van de belangrijkste ondersteunende onderdelen van een online event. Je krijgt nu eenmaal geen applaus als de boodschap niet, slecht, met vertraging of haperend wordt overgebracht. Onnodig kostbare tijd claimen van je publiek wordt niet gewaardeerd. Dus welke technische middelen zet je in om de content over te brengen. Het streamen van je content zegt iets over de techniek die zorgt dat de content bij de toehoorders komt.
- Er zijn vele platformen waar je je event in kunt hangen. Het platform is de schil om het event heen. Het zegt iets over hoe de wereld er uitziet waar de online bezoeker in stapt, hoe ziet het eruit. Welk platform je ook gebruikt – zorg voor een prettige beleving voor het publiek. Uw keuze daarin is volledig afhankelijk van wat u wilt bereiken met uw online event en de inhoud daarvan.
- Gaat u het online event live streamen, wordt het een vooraf opgenomen uitzending of wordt het een combinatie waarbij u tijdens de livestream uitstapjes maakt naar vooraf opgenomen content? Het kan allemaal en kan het programma ook flink aantrekkelijker maken. Daarbij is het belangrijk te weten wanneer u dan interactie heeft met de toehoorders en wanneer niet.
- Van waaruit neem je het online event op, waar vandaan ga je streamen? Kortom: van welke locatie(s) maak je gebruik. Dat kan een (green screen) studio zijn, een mobiele studio op een plek van uw keuze, vanuit huis, een studiosetting in een evenementenlocatie of een virtuele locatie (3D virtuele omgeving die door computers wordt gecreëerd).
- Zoek een betrouwbare partner en laat je goed adviseren naar de mogelijkheden.
Wilt u nog meer inspiratie? Download dan onze pdf over het Business Event Landscape.