Zakelijke evenementen
Het verschil tussen zakelijke evenementen en publieksevenementen wordt veelal bepaald door de doelgroep. Het publiek. Bij publieksevenementen kiest het publiek waar ze naartoe willen gaan. En bij zakelijke evenementen bepaalt diegene die het organiseert wie er worden uitgenodigd.
De doelgroep die wordt uitgenodigd voor een zakelijk evenement is vooraf heel helder geformuleerd. Je wordt dan ook persoonlijk uitgenodigd. Vaak kun je er vanuit gaan dat de genodigde reeds een relatie heeft met het organiserende bedrijf. En mocht die relatie er nog niet zijn dan is het wel een wens van de organiserende partij dat die er komt.
Daarnaast is het essentieel dat het onderwerp van het evenement moet aanspreken bij de doelgroep. Anders zullen de genodigden niet ingaan op de uitnodiging. Er is immers geen noodzaak om te gaan als er geen antwoord kan worden gegeven op de vraag ‘What’s in it for me?’ Als er voor de genodigden een belang is om aanwezig te zijn, dan is de kans groter dat het evenement ook zal aansluiten bij de verwachtingen. En misschien wel zal overtreffen. Een gedegen doelgroepanalyse voordat je het evenement definitief opstart is dan ook van groot belang. Je maakt een profiel van de doelgroep en hun interesses.
Afhankelijk van het doel van een evenement kun je de verschillende typen zakelijke evenementen onderscheiden, als ook combineren:
- Bij congressen, seminars, vakbeurzen, vergaderingen, productpresentaties enz. gaat het voornamelijk om informatie- en kennisoverdracht en/of kennisuitwisseling
- Personeelsfeesten, openingen van een nieuw pand, recepties, open dagen enz. vallen in de categorie relatie evenementen.
- Bij incentives of kick-offs gaat het voornamelijk om de doelgroep te stimuleren, bedanken en/of belonen.
Bekijk hier de demo van onze online locatie.