Eventmarketing

De termen ‘evenementenorganisatie’ en ‘eventmarketing’ worden vaak door elkaar gebruikt. Eventmarketing is de laatste jaren voor veel bedrijven belangrijk geworden. Dit heeft te maken met het inzicht dat een evenement niet ‘zomaar’ georganiseerd kan worden ‘om het organiseren’ maar moet voldoen aan een aantal essentiële criteria:

1. Eventmarketing wordt ingezet om een positieve bijdrage te leveren aan de marketing- en communicatiestrategie van een bedrijf. 

2. Bij eventmarketing is het van belang dat er concrete doelstellingen voorafgaand aan een event worden vastgesteld. 

3. Eventmarketing stelt dat er duidelijk geformuleerde doelgroepen zijn en dat je, door middel van communicatie, weet hoe je deze doelgroepen kunt bereiken. 

4. Eventmarketing is een onderdeel van de totale marketing communicatiemix. Bij eventmarketing is er echter wel een toegevoegde waarde waarin het zich onderscheidt ten opzichte van andere marketingcommunicatiemiddelen. Je hebt op het evenement namelijk persoonlijk contact met de doelgroep en een mogelijkheid tot interactie. Je kunt de merkbeleving maximaal inzetten en hebt een informele setting om elkaar te treffen. Dit geldt voor zowel bestaande klanten als prospects.

Experience Marketing

Bij ‘experience marketing’ gaat het, zoals het woord al zegt, om de beleving en ervaring. Voorheen kwam men naar een zakelijk evenement voor een mooi programma en een beetje netwerken, goede catering etc. Tegenwoordig gaat dit niet meer op. Je ziet, als organisator, dat er nog meer uit een evenement te halen is om jouw klant en/of prospect aan je te binden. Naast de beleving tijdens het evenement is er ook meer mogelijk in de aanloop naar een evenement en daarna. Met als belangrijkste doel het betrekken van je doelgroep en er voor zorgen dat ze er bij (willen) horen. Hierbij is het belangrijk dat er belang gehecht wordt aan hun visie en mening.